A Megyer-hegyi tengerszem Károlyfalváról

Visszapillantás Károlyfalvára a Megyer-hegy oldalából
A Zempléni-hegységben megbúvó Megyer-hegyi tengerszem kétségtelenül Magyarország egyik legkülönlegesebb természeti látnivalója. A mindössze egy hektáron elterülő védett terület érdekessége, hogy emberi kéz formálta képződményből alakult természeti látnivalóvá. A 324 méter magas, vulkanikus eredetű Megyer-hegyet felépítő kőzetek ugyanis különlegesen nagy keménységűek. Ezen tulajdonságukat már a XV. században felismerték, ekkor kezdődtek a bányamunkálatok. A gabonaőrlők és érczúzók támasztotta kereslet függvényében évente 300-450 darab malomkő született a hegy kőzeteiből. A bányászok kézi erővel és egyszerű szerszámok használatával hozták felszínre a súlyos malomköveket egészen 1907-ig, amikor a kereslet hiányában a bányamunkálatok örökre abbamaradtak. Az elmúlt száz évben a természet visszakövetelte magának az ember alkotta tájsebet. A bányagödör vízzel töltődött fel, környezetét pedig igazi dzsungelként borítják a növények. A mai tengerszem egy 4000 m2 víztömegű tavacska, amely mélysége néhol a 6,5 métert is eléri.

A Megyer-hegyi tengerszem látványa a felső kilátóteraszról
Innen indul a piros jelzés
A Megyer-hegyi tengerszem két irányból közelíthető meg attól függően, hogy mennyi időt szeretnénk a környezetének felfedezésére szánni. Amennyiben csak maga a tó iránt érdeklődünk, Károlyfalváról érdemes megközelítenünk a bányagödröt. A település Sátoraljaújhely része, a várostól északra fekszik. Károlyfalván táblák igazítanak útba, hogy megtaláljuk a falvacska mellett fekvő idilli pihenőt. Innen indul az erdőbe a tengerszemhez vezető piros jelzés. Amint kiérünk a település házai közül egy mezei úton átvágva jutunk el a kirándulás kezdőpontjához. Itt egy kisebb, ingyenes parkolót és több grillezőhelyet is találunk. A tavakkal pöttyözött környezet gyönyörű, a parkoló melletti kis nyaraló előtt boroshordóba ültetett virágok és félig a földbe ásott szekérkerekek díszítik a tiszta, gondozott tájat.

A fák lombja mögött rejtőző tó a második kilátóból
A vízpart
A piros jelzés egy vékony csapáson indul felfelé a már említett nyaraló gyümölcsfás kertje mentén. Először egy kis réten visz keresztül az út, ahonnan visszapillanthatunk Károlyfalva házaira, majd beszippant az erdő. A tengerszem a hegy tetején fekszik, így le kell küzdenünk egy rövid, de igen meredek kaptatót. Felérve semmi sem utal arra, hogy a tóhoz értünk volna, annyira benőtték már a fák és a bokrok. A piros jelzés körbe vezet minket a képződmény oldalán, így azt minden szemszögből megcsodálhatjuk. Az erdőből kiérve rögtön a kirándulás legszebb pontjára jutunk, a tengerszem fölötti méretes kilátóterasztól csodálható meg a bányagödröt a legteljesebb pompájában. Korlátok védenek a meredek sziklafal tetején a megcsúszástól, így egészen közel merészkedhetünk a szikla széléhez. Az éjsötét vizet kémlelve láthatjuk, hogy jobb oldalon egy öblöt már teljesen befedtek a vízi növények. Középen elénk tárul a sziklában éktelenkedő hatalmas lyuk, amelyhez le is sétálhatunk. Balra pedig több kisebb öböl és egy grillezővel kiegészített tisztás található. A tengerszemet megkerülve lejutunk a kanyonszerű sziklanyíláshoz, ahonnan visszapillanthatunk a kilátóteraszra, és ujjunkat a vízbe mártva megvizsgálhatjuk a tó hőmérsékletét. Tovább sétálva fel kell másznunk a már említett tisztásra, ahol több öblöt is közelről megtekinthetünk. Ilyen távolságból látható, hogy a víz tele van élettel, a halak csak úgy lubickolnak a felszínen. A tisztás másik oldalán a grillezőhely közelében találjuk a sziklába vájt bányászlakások egyikét. A barlang mellett egy kőzetbe vájt lépcsősor vezet fel a második kilátóteraszhoz, ahonnan nézve nagyszerűen mutat a sziklák sötét vízen visszatükröződő képe. Innen újabb kaptató vezet vissza a körséta elejére, ahonnan már csak lefelé kell sétálnunk, hogy újra a tavak ölelésében fekvő parkolóba jussunk. Amennyiben nagyobb túrát szeretnénk tenni, a tengerszemet Sárospatakról is megközelíthetjük.