A Gödöllői-dombság rejtett kincse, a Babati Istállókastély

A Máriabesnyői Nagyboldogasszony Bazilika nagyszerű kiindulópont egy Gödöllői-dombságba induló sétához. Az ingyenes parkolóval ellátott komplexumtól a piros sáv jelzést követve jutunk el a Babati-tavakhoz. Az út először a Máriabesnyői lakóparkhoz érkezik, majd az autóút mentén eltűnik a rengetegben. A cserjékkel sűrűn benőtt sétaúton tavasztól nyár végéig mindig virágzik valami, majd ősszel az érdekes termések veszik át az uralmat. A földút lassan újra aszfalthoz érkezik, amikor megpillantjuk az első tavat. A kerítéssel körülvett horgásztóból nem sok látszik, hiszen a fák lombkoronája jórészt eltakarja.

A Babati-tavak

Hamarosan kereszteződéshez érkezünk, ahol balra fordulva kisebb emelkedő vezet fel az M3-as autópálya alatti hídhoz. Az elhagyatott terület kedvelt élőhelye a fecskéknek. A híd alatt átkelve megpillantjuk a következő tavat, amely az autópályáról is jól látható. Ez már nincs bekerítve, így könnyedén leereszkedhetünk a virágos réttel körbevett vízpartra. A tó gazdag élővilága azonnal megnyilvánul, a tiszta vízben halak tűnnek fel és hamar békák csobbanása is hallatszik. A színes réten egymást érik a szálldogáló rovarok. A szederbokros vízpartot nádas veszi körbe, amely később teljesen elnyeli a vizet. A Babati-tavak mentén széles aszfaltút vezet végig, amelyen gépkocsik is járnak. A következő tó egy fűvel benőtt gáton közelíthető meg, innen jól látszik az előző tó végében létrejött nádasos mocsárvilág is. A kék vízben burjánzanak a vízi növények.

Az Istállókastély
Továbbsétálva virágos rétek és vadászlesekkel beépített szántóföldek között vezet az út a fák között megbúvó Istállókastélyhoz. Az épületet először észre sem lehet venni, csak egy sárgás fal látszik a rengetegben. A másik irányból azonban már könnyedén megcsodálhatjuk az "U" alakú, impozáns épületet. A homlokzathoz közelebb sétálva jól látszik, hogy az elhagyatott épület nem igazán van karbantartva. A sárga falak mállanak, a tetőt belepi a moha. A kastély azonban még ilyen rossz állapotban is igen impozáns! A barokk stílusú épület középső részében laktak, a két oldalsó szárnyat pedig juhistállónak használták. Grassalkovich Antal ide költöztette tüdőbeteg lányát, hogy a juhok jó levegőjét szívja. Az épület mellett vezet tovább a piros sáv jelzés a Babat-völgyi Lovascentrumba, itt azonban balra fordulunk, hogy visszajussunk a kiindulási ponthoz. A kereszteződésben nagy kapu és a mellette álló tábla hirdeti, hogy a Nyitott kertet látjuk. A körbekerített bio gazdaságban megannyi gyümölcsfa és veteményes van. A kert mentén vezető ösvény egy kis magaslatra vezet fel, majd egy elhagyatott hídon kel át az M3-as fölött. Innen lejtő kövekezik Gödöllőig, ahol rengeteg gombafaj él. A sétaút családi házak közé visz, innen újra aszfaltúton érjük el a Máriabesnyői Nagyboldogasszony Bazilikát.

Az esős nyár meghozta gyümölcsét, burjánzanak a gombák