A Róka-hegyi kőbánya

Kilátás a bánya pereméről a harmadik szint nagyobb udvarára és a városra
Úton a harmadik szintre
A Róka-hegyi kőbánya Budapest III. kerületében található, közvetlenül Csillaghegy fölött. Könnyen megközelíthető a Csillaghegyi HÉV megállójából vagy gépkocsival. Ha a gyaloglást választjuk a HÉV-től, akkor jókora kaptatóra kell számítanunk, autóval mindez levágható. Azonban ennek ellenére úgy gondolom, hogy érdemes legalább egyszer gyalogosan is bejárni a teljes bányaterületet, mert ha a legfelső udvarhoz érkezünk autóval, akkor kihagyjuk a bánya alsó két udvarát. Az összesen 9 hektáron elterülő természetvédelmi terület három szintből áll. Csillaghegyről indulva először a családi házak között sétálunk aszfaltúton, majd beérünk az erdőbe, ahol a piros háromszöggel jelzett földút vezet fel minket egészen a bányaegyüttes tetejére. Kellemes sétával érjük el az első udvart, itt még alig emelkedik felfelé az út.

A legfelső udvar, a sziklamászók kedvelt helye
Hamar megpillantjuk a sárgás színben játszó sziklákat, és az előttük elterülő tágas rétet, ahol tűzrakóhelyet és pihenőt is találunk. Tovább haladva egy keskeny ösvény vezet fel minket a második szintre, ahol újabb sziklákkal és egy korláttal ellátott kilátóval találkozhatunk. Innen máris megcsodálhatjuk a Budapestre néző panorámát. A harmadik szintre viszont már lépcsők vezetnek fel minket, hátrapillantva többször megcsodálhatjuk az egyre hatalmasabb látképet a városra és a Megyeri hídra. Végül a sok-sok lépcsőfokot leküzdve felérkezünk a bánya bejáratához, az idáig tartó szakaszt vághatjuk le gépkocsival.

Balra a sziklamászók udvara, középen a bánya egyik barlangja, jobbra út a meredély peremére
Bepillantás a barlangba
A bánya bejáratát információs tábla jelzi. Innen indulhatunk egyenesen a bánya gyomrába, vagy jobbra felsétálhatunk a bánya oldalába a piros kereszt jelzésen. A piros kereszt egy kilátópontra vezet minket, majd a kisebb udvarba. Balra indulva pedig bejutunk a meredek, fehér falak közé, ahol sokan szoktak a tiltások ellenére sziklát mászni. A Róka-hegy nagyrészt mészkőből áll, ezért a kőzetek sok helyen mállanak, omlanak. Csak néhány helyen elég kemény és biztonságos a fal, hogy sziklamászásra alkalmas legyen. A bánya egykor Budapest legnagyobb mészkőfejtője volt, a nagyobb udvar területén jól megfigyelhető a Dachsteini mészkő fehér kőzete. A hatalmas belső téren tűzrakóhelyek és padok találhatóak. Jobbra pillantva elénk tárul a bányaudvar közepébe betüremkedő sárgás színben játszó üreges szikla, ahova falépcsőkön fel is mászhatunk. A szikla választja el egymástól a nagyobb és a kisebb udvart. A bányaterület barlangjaiban állítólag denevérek is élnek, így ha szerencsénk van, néhányat meg is pillanthatunk. A szikla mellett jobbra egy újabb korláttal védett kisebb udvarba jutunk, ahonnan letekinthetünk a középső szintre. Ha felmászunk az orom melletti lépcsőkön, akkor pedig körbesétálhatjuk az egész bánya láncokkal biztosított peremét. A bánya területe a védetté nyilvánítás ellenére a helyi fiatalok kedvelt helye, ennek köszönhetően sok helyen találunk szemetet.

Kilátás a bánya tetejéről a felső udvar teraszára

A harmadik szint kisebb udvara
A bányaterület nagyszerű kirándulási alternatíva télen is, mivel a színes sziklák és a panoráma különlegessé teszi a még alvó természetet is. A sziklák néhol még száraz időben is csúsznak, így esős időben nem ajánlatos felmászni a peremre. Természetesen ettől függetlenül csak gyalogosan, a kijelölt utakon járható be a terület. A jelzett utakról az információs táblán tájékozódhatunk.