A Csíki-hegyekből a Törökugratóra

..és fehér ibolya
Lila...
A két fokos tavaszias időben a Budaörs mellett elterülő Csíki-hegyek felé vettük az irányt. A vonulat könnyen beazonosítható, ha a budaörsi Ikea, Metró, Dechatlon és Outlet fölötti dombokra gondolunk. Ezek alkotják ugyanis a Budai-hegység legdélibb vonulatát. A sétát a Budaörsön áthaladó Szabadság-út menti ingyenes parkolóból kezdtük. Innen először a családi házak között elhelyezkedő aszfaltúton sétálva érhetjük el az erdőt. Ez egy kellemetlen szakasz, mert nincs járda, és elég nagy az autóforgalom. Szerencsére gyorsan felértünk a nyaralóövezetbe, ahol már földúton sétálva haladtunk a szőlővel beültetett kertek között. A földút először egy hangulatos cserjék alkotta lugas alatt halad át, ebből kiérve balról megpillanthatjuk az M7-est és Budaörs házait. A szőlőföldek ölelésében sok helyen láttunk virágzó ibolyát, amely a hideg ellenére is vígan virágzott.

Pillantás a már használaton kívüli Farkas-hegyi repülőtérre
A sárga jégcsapok
A Csíki-hegyeken a sárga sáv jelzés halad át, ez az egyetlen jelzett út. Ennek ellenére rengeteg kis ösvény szeli át a dombokat keresztbe-kasul. A földút épp a sárga sáv kezdőpontjánál ért az erdőbe. Az erdőt nagyrészt fenyves alkotja, amely betelepítés eredménye. Először egy vékony ösvény vezet fel minket egy tisztásra, ahol máris elágazik az út. Mi kezdetben a sárga sávot követtük, amely a 309 méter magas Ló-hegy oldalában vezetett végig minket. Azonban hamar feltűnt, hogy a jelzetlen ösvények szebb utakon haladnak, így inkább rátértünk azokra. Tűlevelekkel borított, kidőlt fák és mohás kövek övezte vidéken haladunk. A fák kezdetben eltakarják a panorámát, de aztán egy helyen ritkábbak lesznek, és lepillanthatunk a régi Farkas-hegyi repülőtérre, ahol elhagyatottan áll a kis hangár. Itt egy padon meg is pihenhetünk, amíg a látványt csodáljuk. Tovább sétálva érdekes jelenségre lettünk figyelmesek, a kivágott fenyőfák törzséből több helyen sárga színű jégcsapok lógtak.

Leánykökörcsin
Tavaszi hérics
Ahogy haladtunk, egyre több kidőlt fa övezte az utat, majd egy újabb kilátópontnál ráláttunk a budaörsi Outletre. Innen nem messze egy rétet találunk, ahol újra több felé ágazik az út. A tisztáson vidáman sárgállott néhány tő tavaszi hérics, és megfigyelhettük a leánykökörcsin jellegzetes gyapjas kelyheit is. A kisebb telepekben növő leánykökörcsinnek élénk világoslila virágai vannak, amelyek közepén napsárga porzó díszeleg. A látványt a fehér szőrökkel bevont méregzöld szár teszi még érdekesebbé. A virágok a szürke, hideg idő miatt szinte bimbósan vacogtak. Mindkét növény védett!

Kilátás a Huszonnégyökrös-hegy dolomitsziklájáról
A Ló-hegy után a Csík-hegyet átszelve a Huszonnégyökrös-hegyre értünk. A fenyvesből kiérve egyre több helyen láttunk lila ibolyát a bokrok tövében. A hegy 288 méter magas, a tetejére sétálva máris nagyszerű panorámát pillanthatunk meg bal oldalon. A magaslatról könnyű kivenni a közeli Törökbálinti-tavat, az iparnegyed épületeit és Budaörs házait. A talajon egyre több helyen kandikálnak ki a fehér dolomitsziklák, majd a csúcsot jelző követ is elhagyva egy kopasz sziklameredélyhez érünk. Innen visszapillantva megcsodálhatjuk a fenyvessel dúsan befedett hegyvonulatot, ahonnan érkeztünk. Innen jól látható, ahogy a fák pálcikák módjára vannak több helyen kidőlve a hegyoldalban. Alattunk egy volt katonai lőtér és a budaörsi katonai temető terül el. Szintén rálátni az előbb már említett tóra és iparterületre is. a hegyhez két legenda is kötődik, az egyik szerint egy mészáros 24 ökörben fogadott arra, hogy fel tud futni a hegy tetejére, ám szerencsétlenségére belehalt a mutatványba, a másik szerint pedig a törökök 24 ökörről húzták fel a hegy tetejére az ágyúkat. Visszafelé sétálva az oromról Budaörs felé újabb kilátóponthoz érkezünk, innen megpillanthatjuk a Törökugratónak nevezett sziklát, amelyhez újabb mendemonda kapcsolódik. A hegyet régen Hatvantulkos-hegynek nevezték, ám a legenda szerint egy menekülő török a csúcsról vetette le magát a mélybe, így lett a neve Törökugrató.

A Törökugrató látképe a Huszonnégyökrös-hegyről
Úton a Naprózsa tanösvényen
A magaslatról könnyen át is sétálhatunk a sziklameredélyen kialakított Naprózsa tanösvényre a budaörsi házak között. A Szabadság-útról a hegy nevét jelző utcán felfelé jutunk el a tanösvény kezdőpontját jelző táblához. Ez egy hatalmas tisztásra vezet minket, ahol információs táblák és egy elhagyatott kőbánya fogad. A bányagödör tetejére vaslépcsők vezetnek fel. Innen pedig vashuzalok jelzik az utat a mészkőből és dolomitból álló hegy 249 méteres csúcsára. Út közben információs füzetet és meglepetéseket rejtő fadobozokat is találunk. A sziklás úton felkapaszkodva végig fantasztikus panoráma tárul elénk. Megszemlélhetjük a már bejárt hegyvonulatot, és a környék épületeit is. A kopár hegyoldalban néhol itt is megpillanthatjuk a leánykökörcsin apróbb példányait.