Utazás kisvasúttal a Budai-hegyekben három kilátóhoz

A kiállítás a Hűvösvölgyi épületben
A Budai-hegység a budapestiek kedvelt kirándulóhelye. Főleg az a része, amely Budapest határán belül található, és így könnyen megközelíthető. A hegység kis távolságai, jól kiépített és jelzett ösvényei minden természetbe vágyó számára tökéletes kikapcsolódási lehetőséget nyújtanak. A hegy budapesti régiójában közlekedő Gyermekvasút segítségével több túra kiinduló pontját is kényelmesen elérhetjük. Mi a Gyermekvasút Hűvösvölgyi végállomásától indultunk, ahol aszfaltozott parkoló és egy népszerű lángosos is található. A kisvasút megállójához néhány lépcsőn kell felkapaszkodni. A végállomás épületében büfé és mellékhelyiség is található. A jegy megvétele után a várakozás ideje alatt 50 Ft ellenében megtekinthetjük a főépületben található kiállítást is. A piros, fehér és kék színekben játszó vonat negyed órás késéssel érkezett meg. A kocsikban kellemes meleg és korabeli fa ülések fogadtak. A szerelvény lassan, maximum 20 km/h-s sebességgel halad, így végig megcsodálhatjuk a tájat és néhány helyen a kilátást is. A Normafáig tartó utazás majdnem lefedte az egész útvonalat. Sok köztes állomáson is találunk mellékhelyiséget. A Normafán csípős szél és hűvös idő fogadott minket. A máskor tömegeket kiszolgáló sétányon most alig lézengett néhány ember.

A kisvasút
Az Erzsébet-kilátó lépcsőháza
Az Erzsébet-kilátó
Elindultunk a fák tövében a népszerű rétesezők irányába. A pihenőnél található padoktól máris nagyszerű panoráma tárult a szemünk elé. A belvárosra néző kilátás megcsodálása után az aszfaltúttal párhuzamosan sétáltunk tovább az erdőben. A játszótér és kürtős kalács sütők övezte úton a libegő állomásához érkezünk. Itt újabb büfét találunk, és elénk tárul az Erzsébet-kilátó jellegzetes képe is. A fehér kövekből épült kilátóhoz aszfaltúton vagy lépcsős erdei ösvényen kapaszkodhatunk fel. Az épület lábánál elegáns padokat találunk,  belépve pedig információs táblákat a kilátó történetéről. Az 527 méteren álló kilátó tetejére egy egyre keskenyedő lépcsősoron juthatunk fel több teraszt is érintve. A csúcsról fantasztikus 360 fokos körpanoráma tárul elénk.

Az út menti barlang
Odvas keltikék
A Kaán Károly-kilátó
Visszaereszkedve az épület előtti burkolt térre az erdőben folytattuk tovább az utat a piros sáv jelzést követve. A sziklás kirándulóút leereszkedik a hegy oldalában a Gyermekvasút Szépjuhászné nevű megállójáig. Itt újabb büfét, ivókutat és parkolót találunk. Az aszfaltúton átkelve újra az erdőbe vethetjük magunkat. Míg a János-hegyen hófoltokba és hóvirágokba ütköztünk, a Nagy-Hárs-hegy oldalát fehér és lila színű odvas keltike mezők borították. A virágok között egyre sziklásabb kaptatón kell felmásznunk a Kaán Károly-kilátóba. Út közben jobb oldalon egy kis barlang található, amelynek tetejét vastagon befedik a fák gyökerei. A látványos kitérő után rózsaszín sziklák között pillantottuk meg a 454 méteren álló Kaán-Károly kilátót. A kő alapon álló fa építmény tetejére több teraszon keresztül fa lépcsősor vezet fel. A tetőről elláthatunk a fák lombkoronája fölött minden irányba, és visszatekinthetünk az Erzsébet-kilátóra is.

Kilátás a Kaán Károly-kilátóból
Panoráma a Nagy-Hárs-hegyről a János-hegyre
Az épület mellett találjuk a Bátori-barlangot. A barlang környékét harsány zölden világító mohaszőnyeg, színes virágok és a borostyán méregzöld levelei övezték. A felső bejáratot vas ajtó zárja le, amelyhez közel sétálva az ajtó kör alakú nyílásán keresztül érezhetjük a barlangból kiáramló hideg levegőt. Az alsó kapu néhány lépésre innen, egy fa hídról tekinthető meg messziről. A barlang mellett asztallal és padokkal felszerelt pihenőt is találunk. Az Örökerdő tanösvény a Hárs-hegy aljában halad. A barlangtól tovább sétálva egy részen érintjük az információs táblákkal felszerelt utat a tölgyfák között. A sárga sávot követve sétálhatunk át a Kis-Hárs-hegy tetején álló Makovecz-kilátóhoz. A csupán 6 méteres fa építmény 362 méteres magasságba épült. A fa csigalépcsőkön felmászva a maximum négy embert befogadni képes tetőteraszról érzékelhetjük ahogy a kilátó kileng. A panoráma azonban innen is szép, és visszatekinthetünk a már meglátogatott csúcsokra is. Tovább az út már kellemesen lejt, nem megerőltető. A széles földút többször is érinti a kisvasút nyomvonalát, és ha szerencsénk van meg is pillanthatjuk a szerelvényt teljes hosszában is. A Hűvösvölgyi parkolóhoz még egy autóutat keresztezve vezet az út.

A Makovecz-kilátó
Zöldellő hegyoldal mentén érkezünk a Bátori-barlanghoz