A Jági tanösvénytől a Nagy-Szénás tanösvényig

A Jági és Nagy-Szénás tanösvények Pilisszentiván és Nagykovácsi között találhatóak, ezért mindkét irányból megközelíthetjük őket. A Szénás-hegycsoport 1995 óta Európai Diplomás terület, ami azt jelenti, hogy természeti értékekben Európai szinten is nagyon gazdag terület. A diplomát alkalmanként öt évre adományozzák a védett területeknek. A régió különlegességét az is alátámasztja, hogy a Natura 2000 hálózatnak szintén tagja, amely az Európai Unió számára értékes élőhelyek és fajok védelmére kijelölt területek hálózata.

Stég a Jági-tavon
Kirándulásunkat a Pilisszentiván széléről megközelíthető Jági-tanösvénynél kezdtük, ami közvetlenül a sportpálya mellett található parkolóból indul. A tanösvény 2,5 km hosszú és hat állomásból áll. Kis sétával érjük el a kirándulóútról balra letérve, a mesterségesen betelepített feketefenyvesben található homokkőfalat. Az itt megfigyelhető hárshegyi homokkő a Budai-hegységben több helyen is megtalálható. A Jági tanösvény ismertető füzetében részletes információt találunk a hommokkőfal rétegeiről. Visszatérve a széles kirándulóútra, rövidesen megérkezünk a jobb oldalon fekvő Jági-tóhoz. Ez egy mesterségesen felduzzasztott tavacska, amelyen kis fából ácsolt stéget is találunk. A tavat elhagyva letértünk a tanösvény útvonaláról, és a piros sáv jelzésen folytattuk utunkat. Nemsokára igazán meglepő élményben volt részünk, ugyanis a barna talaj hirtelen fehér homokkal lett befedve, mint valami trópusi tengerparton. Ebben gyalog sokkal nehezebb a haladás mint a kemény földúton, viszont a lovasoknak nagyszerű terep. Ha áttekintünk a jobb kéz felől mellettünk haladó drótkerítésen, akkor megcsodálhatjuk az Ördögtorony fák közül kimeredő jellegzetes szikláját. A drótkerítésen egy forgóajtó segítségével juthatunk át. Itt már a sárga sávon vezet tovább az utunk az Antal avagy Antónia-árokban. A táj hirtelen megváltozik, a napfényes akácosból sötétebb gyertyános-tölgyes alkotta erdőbe érünk. A völgyben rengeteg faág, kőtörmelék és falevél borítja a talajt. Hosszabb kaptatón jutunk fel a hegy tetején található második tanösvényhez.

Kilátás a Nagy-Szénás tanösvényről
Tényleg, mint egy botanikus kert

Kaptató a fenyők között

A Hárs-hegyi tanösvény Nagykovácsiból indul. Hossza másfél km, amin hét állomás került kiépítésre. Rövid sétával érjük el az első állomást, mely a Természetes botanikus kert nevet kapta. Itt megismerkedhetünk azokkal a növényfajokkal, amelyek miatt ilyen különleges ez a terület. Az egyik közülük a citromsárga virágairól felismerhető Pilis len, amely csak a Szénásokon található meg. A fenyők határolta murvás területre több asztal és pad is épült. Nagyszerűen néz ki a fenyők sötétzöldje és a talaj fehérsége közötti kontraszt. Kisebb kaptatóra érve haladunk egyre magasabbra a kopár dolomitsziklagyepen, amelyet szebbnél-szebb sziklakerti növények borítanak. Jobbra nézve gyönyörű panorámában lehet részünk a Zsíros-hegyre és Pilisszentivánra. A tanösvény felénél tértünk rá a piros sávra, amelyen visszaereszkedtünk a Jági-tóhoz. Utunkon még többször nagyszerű panorámában gyönyörködhettünk, és megfigyelhettük a tavasszal virágzó színes növényeket.