Zebegényből a Julianus-kilátóhoz

A Szikla-szentély
A Duna mentén épült Zebegényt több látnivalója miatt is érdemes felkeresni. A Börzsönyi túrákhoz nagyszerű kiindulópontként szolgál, ám egy rövid séta a településen is kellemes időtöltést jelent. A 12-es országúton Zebegényre érkezve a jobb kéz felől található völgyhíd alatt bekanyarodva érkezünk meg a település központjába. Itt áll a hófehér Havas Boldogasszony római katolikus templom. Az egy tornyos épülettel szemben karácsony alkalmából piros díszekkel kidekorált fenyőfát állítottak. Az egy tornyos, különleges formavilágú templomot szintén sötétzöld fenyők veszik körbe. Környékén több emlékmű és szobor tekinthető meg. A templom jobb oldalán továbbsétálva kis híd vezet át a házak között kacskaringózó patakvölgy fölött. Előttünk feltűnik a Kálvária-dombra vezető lépcsősor. Az emelkedő nagy kanyarokkal halad felfelé, pár lépés után elérjük a hegyoldalba ékelődő Szikla-szentélyt. Az üreg rácsokkal védett nyílásán betekintve a szintén karácsonykor megtekinthető betlehem tárul elénk. A falon olvasható információs tábláról megtudhatjuk, hogy ezen a helyen állt a falu első temploma. Ha jól megnézzük a bejárat környékén a sziklát, könnyen kivehető az egykori épület vonala és az egykor a tetején álló kereszt is.

Zebegény temploma
Az országzászló és a kilátó

A Kálvária-kápolna
Lassan a bájos falusi házak tetőszintjét is elhagyva kiépített pihenőhöz érkezünk, ahonnan letekinthetünk Zebegény központjára. Innen még egy újabb kanyart kell leküzdenünk, hogy felérjünk a Kálvária-dombra. A magaslaton elénk tárul az 1930-as években épült hősi emlékműegyüttes. Balra masszív alapzaton áll a vaslépcsőn megmászható kilátótorony, mely a szívében lobogó országzászlót fogja közre. A körbesétálható emelvényről nagyszerű kilátást élvezhetünk Zebegényre és a Duna kisebb szakaszára is. A kilátó mellett két négyszög alakú szimbolikus sírkert helyezkedik el, amelyeket kőoszlopok és öntöttvas kerítéselemek szegélyeznek. A két udvar között egy bronzból készült Krisztus fej áll egy kőoszlop tetején. Az emlékmű másik végében találjuk a Kálvária-kápolnát. A szintén fehér épülethez hozzá illő stációk csatlakoznak a temető irányába haladva. A templom mellett kereszteket és további emlékműveket találunk.

Az emlékműegyüttes
Kilátás Zebegényre
A Kálvária-dombról a kék kereszt jelzés vezet minket be az erdőbe. A döngölt földút mentén fából ácsolt feszülettel találkozunk. A Csizmadia-völgy peremén haladunk tovább lankásan fölfelé. A csodás bükkerdőben sétálva élvezhetjük a ritkás aljnövényzetnek köszönhetően levegős, átlátható teret. Az ösvény áthalad a Szeder-völgyön, amelyet hatalmas fatörzsek torlaszolnak el. Innen kisebb kaptató következik, majd nemsokára megérkezünk a Köves-mezőre. Itt újabb kereszt fogad minket, ezúttal kőből. A tágas rét végében hatalmas aszfaltozott parkoló áll, mellette piknikező asztallal. Aligha lehet pihenőnek ennél szebb kilátása, az asztalnál ülve ugyanis a Visegrádi-vár látképe néz vissza ránk a távolból. Sajnos a környéken a kelleténél több hulladék gyűlt össze, de a kilátás így is feledhetetlen.

A Szeder-völgy
A Julianus barát torony
A mezőről a kék sáv jelzésen továbbsétálva folytatjuk a kirándulást. A turistaút egy rövid szakaszon a Törökmezői tanösvényen halad, amely ezen állomásán a fekete fenyveseket ismerteti meg a természetjárókkal. A kezdetben lassan emelkedő hegyoldal a fenyőerdőből kiérve a Világos-térre ér. Innen azonban már egy minden lépéssel egyre meredekebbé váló, hosszú kaptató vezet fel a Hegyes-tetőre. Amennyiben könnyíteni szeretnénk a túrát, választhatjuk a magaslatra lankásabban felvezető széles földutat is, amely többször keresztezi az előbb említett meredek ösvényt. A 482 méteres hegycsúcshoz közeledve ősöreg bükkfák mosolyognak ránk a kaptatón felfelé. Szerteágazó, göcsörtös gyökereik átszövik a talajt, világos törzsüket zöldre festik a zuzmók. A Hegyes-tetőn a kőből épült Julianus barát torony vár ránk. Az 1939-ben állított kilátó tetejéről zavartalan körpanorámát élvezhetünk a Dunakanyarra. A torony lábánál asztalok és padok várnak ránk. Innen már csak lefelé kell sétálnunk. Először a hegyre vezető kaptatón ereszkedünk vissza a Világos-tér tisztásra, majd a sárga sávon sétálunk a zebegényi Kálvária-dombig. Innen a Kálvária stációit megtekintve először a temetőhöz, majd a település központjába jutunk.