A Bükk szépséges erdeiben találjuk Magyarország egyik legfontosabb ipari műemlékét, amely még Európában is igazi ritkaságnak számít. Ez az 1813-ban épített Újmassai őskohó avagy a Fazola-kohó. A masszív épület Lillafüred és Ómassa között áll, közvetlenül a Lillafüredi kisvasút vonalán. A vonat hegyoldalakban és szurdokokban haladó sínpálya különösen izgalmas élményt nyújt, ráadásul az utazás így rendkívül kényelmes. A kisvonat mentén könnyen elérhető az egyedülálló Újmassai őskohón kívül a Lillafüredi Hámori-tó, a pisztrángtelep és a híres Lillafüredi-vízesés is.
A Garadna-völgyben emelkedő Fazola-őskohó a vaskohászat egyik legfőbb emléke, ugyanis közel 55 éven keresztül állítottak itt elő vasat. Az épület nevét építtetőjéről, Fazola Frigyesről kapta. Az 1867-es leállás után a vastermelés a Disógyőr és Miskolc között található Vasgyárba helyeződött át. Az épület előtt szikrázik az ezüst színű Csehszlovák-magyar vaskohászati emlékmű, amely acélból készült. A másik oldalon három vastermékből készített mű ékeskedik. Az út túloldalán érdemes megtekinteni a szabadtéri Műszaki Skanzent, ahol a vaskohászatban használatos gépeket tekinthetünk meg. A kiállított tárgyak között a Lyukóbányai üzemben használt mozdony és csille is van. Szintén az őskohóhoz közel kapott helyet a Massa Múzeum, amely a Diósgyőr-hámori Vasmű történetét mutatja be az érdeklődőknek.
Az impozáns Újmassai őskohó |
A Műszaki Skanzen |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése